היי, אתם שם, רוצים לקבל הצצה מעניינת אל המגזר הערבי? נכון, זה סטריאוטיפי להחריד מצידנו וכמובן שלא מדובר בגוש אחיד וגנרי, אך בכל זאת יש כמה מגמות ומאפייני אוכלוסייה שאם הם רלוונטיים אליכם (בעיקר אם אתם מתכננים קמפיין פרסום במגזר הערבי) – אתם פשוט חייבים להכיר אותם מקרוב. מוכנים? הסיטו את המסך והצטרפו אלינו אל מאחורי הקלעים של אחד המגזרים הכי מרתקים בארץ. 

מאפיינים דמוגרפיים כלליים
נכון לשנת 2016, הציבור הערבי בישראל מונה כ-8.1 מיליון אזרחים. מה זה אומר, מעבר לעובדה שמדובר ב-21% מכלל אוכלוסיית המדינה? ובכן, בעיקר שזהו מגזר שחשוב, כדאי ומשתלם לדעת כיצד לפרסם עבורו באופן ספציפי. מתוך כלל האזרחים הערבים בישראל, כ-85% נמנים על הדת המוסלמית, והיתר הם דרוזים, נוצרים ובני דתות נוספות. מבחינת התפזרות הגילאים, נכון לשנת 2016 כ-43% מהערבים המתגוררים בישראל היו בני 18 ומטה ומבחינת שיעור הפריון – אין הבדל מהותי כלל, באופן מפתיע, בין יהודים לערבים. יתרה מכך, שיעור הפריון בקרב ערבים נוצרים ודרוזים נמוך מהמקבילה הישראלית.

עצמאות נשית: פרסום במגזר הערבי שמדבר אל נשים

אם בעבר נשים מכל המגזרים נאלצו למלא תפקיד של עקרות בית ועולמן הצטמצם אל הטווח שבין המטבח – חינוך – סופרמרקט וחוזר חלילה, הרי שהעולם החדש שינה את התמונה לחלוטין. אך בעוד שהתמונה הזו השתנתה בעולם המערבי, לקח לה זמן רב יותר לחלחל אל תוך המגזר הערבי – וניתן בקלות להבין מדוע. החברה הערבית, המאופיינת בשמרנות, לא מיהרה לשנות את תפקידיה המסורתיים של האישה. אך את מה שלא עשה החוק היבש עשה הזמן, וכיום נשים ערביות נחשבות להרבה יותר עצמאיות, פמיניסטיות, מתקדמות ולא מפחדות להשמיע את קולן וללכת אחר החלומות שלהן.
את השפעתו האדירה של השינוי ניתן לראות בנקל. נשים מהמגזר הערבי בוחרות במקצועות חופשיים, יוצאות ללימודים גבוהים, חלקן לא ממהרות להתמסד ורובן דואגות "לאחוז את החבל משני קצותיו" – לא לוותר על מסורות מהבית, אך להיות מחוברות לטרנדים עכשוויים ומערביים. שינוי המגמה הדרמטי הזה רלוונטי מאוד לאנשי פרסום המבקשים לחזר אחר המגזר הערבי, שכן הנשים בו מהוות פלח אוכלוסייה משמעותי בעל כוח קנייה רב.

חינוך: הפערים מתחילים להצטמצם

פרסום במגזר הערבי אמנם לא נוגע ישירות לעולם החינוך אלא לגילאים מסוימים, אך הנתונים הבאים בהחלט רלוונטיים על מנת להבין את מאפייני האוכלוסייה הערבית בישראל ובפרט את מידת ההשכלה שלהם. על אף שיש תמורות אדירות ברמת ההשכלה במגזר הער עדיין נמדדים פערים משמעותיים בינם לבין המגזר היהודי. כך למשל, בשנת 2016 נשרו מבית הספר התיכון כ-10% מקרב התלמידים. למרות זאת, שיעור התלמידים הבוחרים להשלים תארים ראשונים ומתקדמים עולה בהדרגה ובהתמדה – מה שמשפיע לא רק על אחוז האקדמאים במגזר הערבי ומצביע על התקדמות ההשכלה הכללית בתוכו, אלא גם על שוק העבודה בהמשך ועל כוח הקנייה של האזרח הערבי הממוצע.
הלאה לשמרנות: השכלה ואימוץ טרנדים מודרניים
כשהחברה נעשית משכילה יותר, כשנשים נפתחות יותר לעולם וכשציבור הנחשב למסורתי ושמרן "מגלה" את העולם החדש – הטרנדים והמגמות העכשוויות לא מבוששות להגיע. אם בעבר המגזר הערבי לא הושפע כמעט בכלל מהאוכלוסייה היהודית – למרות שמאז ומעולם הם חיו בסמיכות – הרי שהיום ניתן לומר באופן מובהק כי האוכלוסייה הערבית מזדהה עם רבים מערכיה הליברליים של החברה היהודית ומושפעת מהמגמות השונות שלה. סוגיות כגון מעמד האישה מקבלות משנה תוקף, מוזיקה מערבית תופסת את מקומה של המסורתית, ההכנסות גדלות ועם כל התמורות הללו – פלא שקמפיין פרסום במגזר הערבי, כשהוא נעשה באופן מותאם, נהנה מתוצאות טובות כל כך?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *